Aspekti životne sredine


Aspekti životne sredine

Organizacija neprekidno identifikuje sve aspekte svoga poslovanja koji su vezani za životnu sredinu i izvršava njihovo vrjednovanje prema značaju koje imaju ili mogu imati na životnu sredinu. Postupak identifikacije aspekata životne sredine i vrjednovanja njihovog uticaja obezbjeđuje identifikovanje svih aktivnosti u Organizaciji koje mogu imati negativan uticaj na životnu sredinu, uključujući i razmatranje situacija koje odstupaju od normalnog poslovanja, kao i slučajeve opasnosti i udesa. Način identifikacije aspekata životne sredine i vrjednovanja njihovog uticaja propisan je Procedurom identifikacije i vrjednovanja aspekata životne sredine (Pr612.01-EMS). 
Kao rezultat primjene navedenog postupaka urađen je Registar aspekata životne sredine (Ob62.01-EMS) a na osnovu njega i Liste vrjednovanja aspekata životne sredine (Ob612.02-EMS) u Organizaciji. Isti su vrednovani prema vjerovatnoći pojave i značaja uticaja koji imaju ili mogu imati na životnu sredinu. Menadžer IMS-a je odgovoran da obezbjedi identifikaciju i vrjednovanje novih aspekata životne sredine prilikom:
  • organizaciono-tehničko-tehnološke promjene u Organizaciji i okruženju,
  • preispitivanja od strane rukovodstva, kroz interne ili eksterne provjere,
  • promjene zakonske i druge regulative
  • nove tehnologije, novog proizvoda-usluge, novi objekti,
  • pojave novih zahtjeva zainteresovanih strana, novih polaznih materijala, itd.,
  • preispitivanja uticaja već identifikovanih aspekata u Organizaciji.
Prilikom identifikacije i vrjednovanja aspekata životne sredine u Organizaciji se razmatraju efekti koji proističu ili mogu da proisteknu kao posljedica:
  • Normalnih radnih uslova;
  • Uslova koji odudaraju od normalno propisanih;
  • Udesa ili incidentnih situacija;
  • Prošlih, tekućih i planiranih aktivnosti.

Aspekti za koje se na osnovu Procedure identifikacije i vrjednovanja aspekata životne sredine (Pr612.01-EMS) utvrdi da imaju značajan uticaj na životnu sredinu, a na koje Organizacija može da utiče, predstavljaju prioritete na osnovu kojih se vrši definisanje pravaca djelovanja, uspostavljanje opštih i posebnih ciljeva i programa njihove realizacije.

Organizacija vodi i održava ažurne liste značajnih aspekata životne sredine kako bi se obezbjedilo da sistem menadžmenta životnom sredinom pokriva sve oblasti stvarnih ili potencijalnih opasnosti, sa gledišta očuvanja životne sredine. Lista utvrđenih značajnih aspekata životne sredine, služi, kao osnov za utvrđivanje opštih i posebnih ciljeva zaštite životne sredine. Prilikom identifikacije i vrjednovanja aspekata životne sredine, u Organizaciji se razmatraju sljedeće opšte grupe aspekata životne sredine:
  • Emisije u vazduh;
  • Ispuštanja u vodu: otvorene vodotokove i tehnološku, atmosfersku i fekalnu kanalizaciju;
  • spuštanje u zemljište;
  • Korišćenje resursa: sirovina, vode, električne energije, pare i drugih prirodnih resursa;
  • Uticaj otpadnih i opasnih materija;
  • Angažovana i emitovana energije: toplote, radijacije, buke, vibracija;
  • Incidentne situacije i udesi pri kojim može doći do značajnih aspekata na životnu sredinu i
  • Žalbe zainteresovanih strana

U Organizaciji se vodi i Pregled aspekata životne sredine (Ob612.03-EMS).
Referentni dokument:
- Procedure identifikacije i vrjednovanja aspekata životne sredine (Pr612.01-EMS). 

Obaveze za usklađenost
U skladu sa prirodom poslovnih aktivnosti, Organizacija podliježe određenom broju zahtjeva propisanih od strane zakonodavaca i drugih strana, a koji se odnose na zaštitu životne sredine. Jedna grupa tih zahtjeva se odnosi na monitoring i mjerenje određenih pokazatelja uticaja na životnu sredinu od strane ovlašćenih institucija. Organizacija je kao jedan od osnovnih poslovnih prioriteta, postavio privrženost ispunjenju zakonskih i drugih zahtjeva.
Usaglašenost sa zakonskim i drugim zahtjevima koji se odnose na područje rada i djelovanja Organizacije predstavlja ključni element funkcionisanja sistema menadžmenta životnom sredinom. Zbog toga se identifikuju svi zakonski i druge zahtjeve koje se odnose na zaštitu životne sredine, a u vezi sa svojim poslovanjem.
Postupak identifikacije ovih zahteva je opisan procedurom Upravljanje dokumetovanim informacijama (Pr750.01-IMS).
U skladu sa imenovanom procedurom, Organizacija održava ažuran registar relevantnih zakona i propisa, što omogućava jasnu identifikaciju svih relevantnih regulativa.
Menadžer IMS-a je odgovoran za obezbjeđenje identifikacije relevantnih zakona i propisa, kao i za obezbjeđenje realizacije programa usaglašavanja sa zakonskim i drugim zahtjevima. Način usaglašavanja sa zakonskim i drugim zahtjevima iz oblasti zaštite životne sredine je opisan takođe u proceduri Upravljanje dokumentovanim informacijama (Pr750.01-IMS).
Odgovono lice za menadžment životnom sredinom obezbjeđuje kontinuiranu identifikaciju novih ili modifikovanih aktivnosti koji bi potencijalno mogle biti predmet zahtjeva zakona i propisa. Takođe obezbjeđuje i kontinuirano praćenje novih zakona i propisa iz oblasti zaštite životne sredine i izmjena u pravnim i drugim zahtjevima koji se mogu odnositi na poslovanje Organizacije .
Referentni dokument:
Upravljanje dokumentovanim informacijama (Pr750.01-IMS).

Planiranje mjera
Organizacija se saglasno poslovnoj politici, planiranju i sprovođenju definisanih tehnoloških operacija, sprovođenja finansijske politike i poslovnih zahtjeva, planirala preduzimanje mjera u dijelu bavljenja:
  • značajnim aspektima životne sredine,
  • obavezama usklađivanja poslovanja sa relevantnim zakonima i drugim pratećim aktim i
  • rizicika i prilikama koji su identifikovani.
Isto je definisano i sprovodi se i cilju:
  • integrisanja i primjene mjera u svim procesima sistema menadžmenta životnom sredinom i
  • vrjednovanja efektivnosti tih mjera.